Stad van veranderingen

Er zijn waarschijnlijk nauwelijks steden te vinden in Nederland waar zoveel veranderingen plaatsgevonden hebben als in Rotterdam. Na de verwoestingen van de tweede wereldoorlog werd de stad snel uitgebouwd en groeide uit tot de grootste haven ter wereld, die doorliep tot in het hart van de stad. Vergelijk daartoe de bovenste twee foto's. Op beide is het torentje van het huidige Hotel New York te zien, het kantoor van de vroegere Holland America lijn. Het verschil is zeer groot.



Op de zwartwit foto hierboven, gemaakt op 25 april 1972, is de bedrijvigheid van het havenbedrijf goed zichtbaar. Grote en kleine schepen krioelen door elkaar. Op de recentere foto hieronder zien we daar weinig meer van terug.



De met de haven samenhangende gebouwen zijn vervangen door hoge kantoorgebouwen en woontorens. En het hotel staat daar nog fier tussenin. Ook de jachthaven in de voorgrond zou in de jaren zeventig niet denkbaar zijn geweest.



En ook in de stad zien we terug dat Rotterdam graag de lucht in gaat met de bebouwing. En daarbij worden bijzondere, nieuwe vormen van architectuur zeker niet geschuwd. Het geheel zorgt voor een uniek stadsbeeld en skyline die we nergens in Nederland op deze manier terug kunnen vinden. Er zijn na de oorlog niet veel klassieke gebouwen overgebleven, maar die er nog zijn spiegelen zich in de wolkekrabbers die er omheen gebouwd zijn



Een bekende stadsgezicht zijn de kubuswoningen rond het Blaakstation. Overigens een concept dat op meerdere plaatsen in Nederland is terug te vinden maar dat hier wel heel fraai in de omgeving past. Liep de spoorlijn vroeger op een viaduct door de stad, inmiddels is daar niets meer van terug te vinden en gaat de spoorbaan door een tunnel. Moest je vroeger de trap op naar het hooggelegen Blaak station, tegenwoordig gaan we er voor naar beneden.



Van dat spoorviaduct is nog één belangrijk element van de skyline van Rotterdam bewaard gebleven en dat is "de Hef", de hefbrug van het Noordereiland in de Maas naar het zuidelijke deel van de stad. Niet meer in gebruik en op dit moment zelfs voor een groot deel in restauratie blijft het een imposant stukje industrieel erfgoed.



Voor de liefhebbers is daar in Rotterdam nog heel wat van te vinden, bijvoorbeeld in het openlucht scheepvaartmuseum. Een fleurig geheel voor wie er oog voor heeft.